EndNote innføringskurs
Kurset forutsetter at du allerede har installert programmet
Se EndNote guiden for hjelp til installering
Oppgaver, øvelser som gjennomgår i innføringskurset:
Dette kurset er for deg som skal skrive en større oppgave og ikke allerede kjenner til bruken av EndNote. Det forutsettes at du er kjent med referanseteknikk, se eventuelt guiden.
Kurset går gjennom de grunnleggende funksjonene (se demonstrasjoner under):
Bibliotekdelen: Opprette Bibliotek. Registrere kilder, manuelt og eksport fra søk. Installere Norsk APA 7 stilen. Synkronisere til EndNote online konto. Sikkerhetskopi. Gruppemenyen. Åpne oppgavene her, Se demonstrasjon av øvelsene nedenfor. Merk: Nettstedet Idunn har skiftet navn, endret adresse fra idunn.no til scup.com
Bruke kildene i Word: Åpne oppgavene her - Demonstrasjon under
merk at demonstrasjoner vises i EndNote 2021. Nyeste versjon er EndNote 2025, men grensesnittet er veldig likt
merk. Idunn.no har skiftet navn til Scup.com (gjelder øvelsen sende informasjon om en artikkel)
Bibliotekdelen:
Se mer informasjon i guiden:
Finne fulltekst og koble til kilder i biblioteket
Bruke kildene i Word
Merk: Om du bruker EndNote 2025 vil den første kilden du setter inn automatisk settes inn "uformattert" Da knappen Instant formatting er slått av. Åpne EndNote fanen i Word, se valget Instant formatting, bruk nedtrekksmeny til å skru på. Turn Instant formatting on
Mer om å bruke kildene i Word finner du i guiden:
Skrive oppgave sammen, dele EndNote biblioteket
Kurset går ikke gjennom hvordan du kan dele et bibliotek med en eller flere andre, men forutsetning er at alle har synkronisert sine EndNote bibliotek til EndNote online konto, se film 8 i Bibliotekdelen ovenfor. Det anbefales om du skal skrive oppgave sammen. Om du vil åpne et delt bibliotek, velg File > Open Shared library. Om du vil dele biblioteket ditt. Velg File Share library. Angi epost adresser til dine medstudenters EndNote online konto, disse får da en epost og må akseptere innvitasjonen. Se mer i EndNote bibliotek se guiden.
Det er støtte for EndNote verktøylinje (CWYW, Cite While You Write) både Google Docs, og Word online, det anbefales allikevel å åpne Word i Word på maskinen. Videre anbefales det også at kun en av medforfatterne får i oppgave å sette inn kilder med bruk av EndNote i dokumentet, og da brukes et delt EndNote bibliotek til dette formålet, En i gruppen deler bibliotek med alle. Alle kan da bidra med å legge inn kilder i dette biblioteket.
Det anbefales å dele et Word dokument i TEAMS: TEAMS får dere tilgang til via innsia.uia.no Opprett et Teams og last opp Word filen. Åpne filen i Word på maskine. Se valget ... ved filen, velg da Åpne i - Åpne i App, dvs. åpne filen i Word på din maskin. TEAMS programmet kan også lastes ned. ta kontakt med UiA hjelp om behov for hjelp
Mer brukerstøtte
Oppsummert PDF dokument EndNote innføring
Mer om bruk av kilder i din oppgave, se kildeguiden
Kontakt
Finner du ikke EndNote fanen i Word? Eller har du problemer med å installere EndNote? Eller er det andre funksjoner som ikke "virker" slik som filmene i kurset viser? Se brukerstøtte, og ta eventuelt kontak med oss