Praktisk informasjon
Sørlandsk Lærerstevne arrangeres ved Universitetet i Agder på Campus Kristiansand fredag 18. oktober 2024. Vi tilbyr åpningsforedrag, læremiddelutstilling og mange ulike kurs tilpasset skoler og barnehager.
TRANSPORT OG PARKERING
Vi oppfordrer alle deltakere sterkt om å reise kollektivt eller å samkjøre, ettersom det er et begrenset antall parkeringsplasser tilgjengelig. Egne parkeringsverter vil vise vei ved behov.
Det er parkeringsavgift på universitetet. Les mer om dette her: https://old.uia.no/om-uia/finn-fram/parkering-ved-uia/parkering-campus-kristiansand
UiA/Spicheren er en holdeplass der så godt som alle bussruter i Kristiansand kjører innom. AKT har et rutetilbud som passer de aller fleste. Oversikt over bussruter og rutetabeller er lett tilgjengelig på nett. AKT sin nye mobilapp er et fantastisk verktøy for den som vi ta seg fram kollektivt.
Lenke til AKT sin reiseplanlegger: https://www.akt.no/
Lenke til AKT sin mobilapp: https://www.akt.no/betal-reisen/akt-billett-mobilbillett-for-periodebilletter-og-enkeltbilletter/
Lenke til UiA på Google Maps: https://goo.gl/maps/Qt2e1fWPA2G2
LÆREMIDDELUTSTILLING
Læremiddelutstillingen vil være i Vrimlehallen. Vrimlehallen er blitt et fantastisk samlingspunkt for universitetet, og her er det flotte muligheter for læremiddelutstillingen. Velkommen!
BESPISNING
Mat og drikke inngår ikke i stevneavgiften. Det vil som tidligere bli anledning til å handle mat og drikke i universitetets studentkantine.
ÅPNINGSFOREDRAG
Årets åpningsforedrag er ved Marius Henriksen: "Læreplan B – et skråblikk på barnehage- og skolehverdagen".
Marius er tegneserieskaper med fortid som faglærer. I dette foredraget øser han av sin erfaring fra begge deler. Læreplan B er et herlig morsomt og passe alvorlig foredrag, gjennomsyret av medmenneskelig varme. Her får du engasjement, frustrasjon, empati og idioti i skjønn forening i tegneseriestriper fra serien Storefri. I tillegg blir det innblikk i den kreative prosessen og live-tegning!
STEVNEAVGIFT
Stevneavgiften i 2024 er på 450 kr per deltaker. Skolen/barnehagen faktureres i etterkant av stevnet.
PÅMELDINGS-INFO
NB: Ut fra aktiviteter og arbeidsmåter i kursene vil det være antallsbegrensning på ca. 20 av de nærmere 50 kursene på stevnet. Det innebærer at disse kursene lukkes for påmelding etter hvert som de fylles opp - ut fra "første-mann-til-mølla"-prinsippet.
De øvrige kursene angitt med "ingen antallsbegrensning" vil være åpne for alle som melder seg på fram til påmeldingsfristen 4. september.
Påmeldingsskjema
Program
08:00 |
Læremiddelutstillingen åpner |
08:30 |
Åpningsforedrag (rom B1 018 i Vrimlehallen) |
10:00 - 15:00 |
Alle kurs holdes i løpet av dette tidsrommet |
15:00 |
Stevnet avsluttes |
Ønsker du å se nærmere på hva de forskjellige kursene inneholder, kan du se her: https://sorlandsk.no/kurstilbud/
Detaljert kursoversikt
For å finne raskt frem bør du sjekke hvor ditt kurs skal holdes før du kommer på stevnedagen.
Klikk på romnummer til ditt kurs for å få opp kart som viser hvor på campus krusrommet er. B1-001 er i Bygg B, etasje 1, rom nummer 001.
Nr | Kurstittel | Melding til deltakere på kurset | Rom (klikkbar lenke for å finne kurset på UiA) | Kursholder(e) |
1 | Arbeid med skjønnlitteratur og muntlighet i klasserommet | D3 017 | Gro Ulland Christian Bjerke |
|
2 | Autisme og tilrettelegging på skolen | 46 277 | Ann Kristin Tverbekkmo Siw Askheim |
|
3 | Bevegelsesaktiviteter i kroppsøving | Still i treningstøy, det blir mye aktivitet! | Spicheren 1 | Ketil Østrem Geir Øvrevik |
4 | Eksperimentell grafiske teknikker i miniformat | Ta med forkle | GU 003 | Anna Berthelsen |
5 | Estetiske uttrykk skapt i lek med materialer, kropp og rom | G2 023 | Anne-Mette Liene Monica Klungland |
|
7 | Handlingskompetanse om vold og overgrep | 46 175 | Ole Morten Mouridsen Knut Katerås |
|
8 | Historiebevissthet som ressurs i undervisning for bærekraftig utvikling. | BU 031 | Ingvild Ruhaven Hilde Kristin Røsstad |
|
9 | Hva i all verden skal vi lese i barnehagen? | Ta med penn eller noe annet å skrive med. Lister med anbefalte bøker vil bli delt ut. | B3 008 | Agnes M. Bjorvand |
10 | Hvordan bruke KI i skolen? | Ta med PC/Mac/ nettbret/ smarttelefon | H1 058 | Haakon Sundbø Frank Reichart |
11 | Hvordan forstå og møte uforståelig og utfordrende atferd | B1 018 | Anita Juveli | |
12 | Hvordan følge opp elever med dysleksi - en inkluderende undervisning | Ta med Pc eller iPad. Kurset er tilpasset elever på grunnskolen, men metoden og funksjonene kan godt brukes i voksenopplæringen også. | B1 007 | Trude Husøy Malnes |
13 | Hvordan gi alle elevene mestring i musikkfaget - uansett bakgrunn og forutsetninger | B2 014 | Jostein Skare | |
14 | Hvordan lage en skolehverdag på elevens premisser? | J1 064 | Karen Stenslund Marianne Aagesen |
|
15 | Hvordan ruste de unge til voksenlivet? | B1 001 | Charlotte Wiese Møll Lene Holmen Berg |
|
16 | Hvordan skape elevengasjement i et flerspråklig klasserom? | F1 018 | Elin Andreassen Håkegård | |
17 | Hvordan skape et trygt og godt læringsmiljø - faglig og sosialt | B1 006 | Inger Bergkastet | |
18 | Hvordan undervise om krig og konflikt? | HU 022 | Camilla Sjøvold Øyvind Ekvik |
|
19 | Hvorfor og hvordan lære barn om beskyttelse mot vold og seksuelle overgrep? | F1 023 | Emilie Holmen | |
21 | Kampen om verdensmakten: USA og Kina | 46 118 | Øystein Tunsjø | |
22 | Kosmiske spørsmål i naturfag | HU 062 | Alexander Sellerholm | |
23 | Kunsten å være lekegod | B2 003 | Terje Melås | |
24 | Lekbasert læring og undervisning av matematikk i barnehage og skole | B2 004 | Svanhild Breive | |
25 | Lærer uten rettebunker: Hvordan vurdere i tråd med LK20s intensjoner? | B3 007 | Elin Normand | |
26 | Læring og sikkerhet i og ved vann og sjø | NB: Ta med badetøy, håndkle og varme klær. Det blir mulighet for å låne varme våtdrakter i de praktiske læringsaktivitetene. | P-plassen v HokusPokus bhg (oppmøtested | Kjetil Fossheim |
27 | Læringsrik mat på SFO | Kurset starter kl 10.30. Møt opp på fremsiden av bygget på Odderøya, Odderøyveien 41. Ta med forkle. | Odderøyvn 41, KrS | Ingrid Dovland Silje Fossli |
28 | Låtskriverkurs med Askil Holm | Ta med egen PC / Mac, og papir og penn. | G1 018 | Askil Holm |
31 | Modellering i matematikk | F2 004 | Stig Eriksen | |
32 | Muntlig samhandling i fremmedspråksklasserommet | F2 003 | Eli-Marie D. Drange | |
33 | Musikk og flerspråklighet i samlingsstund | Kursdeltakerne kan ta med seg egne instrumenter hvis de ønsker; munnspill, tromme, gitar, ukulele, didjerido etc. | G1 012 | Lars L. Iversen |
35 | Playing Games in Class | B3 004 | Erik Mustad Marie Olsen |
|
36 | På leit etter barns spor - å jobbe med pedagogisk dokumentasjon i barnehagen | B2 001 | Renate Severinsen Lene C. H. Sirevåg |
|
39 | Sjakk i barnehage og skole | H1 023 | Bjarte Leer-Helgesen | |
40 | Studer smartere | Før kurset ber vi deg tenke gjennom et bestemt fag og klassetrinn hvor du ønsker å prøve ut noen av teknikkene fra kurset. | D3 016 | Vivian Kjelland Marianne Tønnesen |
41 | Tenkende klasserom i matematikk | F2 008 | Håkon Raustøl Kjetil Damsgaard |
|
42 | Ulikheter som styrke | I1 066 | Tanja Bø Uggerud | |
43 | Undervisning i metode for tillit og samarbeid | Kurset passer for deltakere med vilje og evne til å «ta et steg til siden», -og uten fordømmelse, reflektere over egne holdninger og adferd i møte med andre. | D3 018 | Ronny Kolstad Nils Erik H. Sunde |
44 | Utvikling av barns følelser i barnehage og skole- samspill mellom hjerne, kropp og sinn. | B3 001 | Annette Andersen Heine Steinkopf |
|
45 | Wergelandfamilien og Kristiansand | Ta med PC | F2 007 | Bjarne Markussen |
46 | Å knekke lesekoden på engelsk | Kursnotater deles ut på kursdagen. | F1 022 | Patricia Pritchard |
Oversiktskart over hele Campus Kristiansand finner du her
NB: Kursoverikt over kurs og romplassering blir lagt ut her ca to uker før stevnet.
Ønsker du å se nærmere på hva de forskjellige kursene inneholder, kan du klikke på følgende lenke: https://sorlandsk.no/kurstilbud/