Informasjon til studenter
Til studenter som ønsker å ta Læringsassistentprogrammet høsten 2021
UiA PULS arrangerer Læringsassistentprogrammet (LAP) høsten 2021. LAP er et opplæringsprogram for studenter som skal undervise medstudenter. Formålet med opplæringen av læringsassistenter er å styrke kvaliteten i den faglige veiledningen mellom læringsassistenten og studentene. Prosjektet er forankret i UiA PULS, og etableres i nært samarbeid med instituttlederne og faglærere.
Læringsassistentprogrammet består av:
A) Fellesopplæring for læringsassistentene ved tre samlinger
B) Fagspesifikk opplæring mellom faglærer og læringsassistent (avtales med instituttet)
C) Veiledning av medstudenter, praksis (avtales med instituttet)
A) Fellesopplæring for læringsassistentene
Studentene/læringsassistentene gjennomfører en felles opplæringsdel hvor tema er å bevisstgjøre studentene i forhold til rollen som læringsassistent. Videre skal kurset bidra til refleksjoner omkring læring og læringsprosessen. Denne fellesopplæringen gjennomføres i regi av UiA PULS og utgjør til sammen ca 10 timer fordelt på tre samlinger (august, oktober og januar).
Tema for fellesopplæringen: Kommunikasjon. Hva er læring? Læringsbegrepet; læringspsykologi, læringssyn, motivasjon, læringsstiler, aktiv læring og erfaringslæring. Hva innebærer gode læringsmiljø og hvordan utvikles de? Veiledning og veiledningsmetodikk, og bruk av teknologi i undervisning og veiledning.
Vi bruker i stor grad av erfaringslæring i denne delen av programmet hvor vi tar opp utfordringer som studentene møter underveis og finner gode strategier på hvordan disse situasjonene kan håndteres. Læringsassistentene gjennomfører en eller flere evalueringer ved opplæringsprogrammet.
B) Fagspesifikk opplæring mellom faglærer og læringsassistent
Den fagspesifikke delen av opplegget tilrettelegges individuelt hvor den ansvarlige faglærer utformer og diskuterer hvordan læringsassistenten skal jobbe i sitt fag. Det anbefales at denne opplæringen varer ca 4 timer og at den ledes av instituttene.
C) Læringsassistentene veileder medstudenter
Dette er den praktiske delen av programmet hvor læringsassistenten utøver veiledning overfor sine studenter. Aktiviteten ledes av instituttene.
Avtaler
Avtaler inngås mellom studenter/læringsassistenter og instituttet.
Rekruttering av læringsassistenter:
I dette programmet ønsker vi studenter fra alle fag ved UiA. Hvis du som student ønsker å søke på programmet, kontakt din faglærer/instituttleder. Påmelding skjer hos UiA PULS. Dersom du blir tatt opp, vil du inngå kontrakt med det instituttet du tilhører. Videre henvendelser og påmelding skjer både fra instituttet og UiA PULS.
Krav for godkjenning av kurset:
- Søknad mottatt av UiA PULS innen gitt frist (25. mai 2021)
- Opptak av UiA PULS og ansettelse av tilhørende institutt
- Vært til stede på alle tre samlinger til fellesopplæringen, arrangert av UiA PULS (NB! Alle samlingene har påmelding)
- Godkjent fagdidaktisk opplæring og praksis av tilhørende institutt
Dersom en oppfyller de overnevnte kravene, kan en oppnå godkjent program og motta kursbevis.
Ved spørsmål kontakt
Ann Kristin Skjølingstad
Rådgiver
UiA PULS - Pedagogisk utviklings- og læringssenter
Tel: 9938 4555
Epost: ann.k.skjolingstad@uia.no
Påmeldingsskjema
Søknadsfrist: 25. mai 2021
Informasjon
Aktiviteten er slutt og du kan ikke melde deg på.
Informasjon til instituttleder, koordinator og faglærer
Til instituttleder, koordinator og faglærer
UiA PULS arrangerer Læringsassistentprogrammet (LAP) høsten 2021. LAP er et opplæringsprogram for studenter som skal støtte medstudenter faglig og sosialt. Formålet med opplæringen av læringsassistenter er å styrke kvaliteten i den faglige veiledningen mellom læringsassistenten og studentene og legge til rette for et trugt og inkluderende læringsmiljø. Prosjektet er forankret i UiA PULS, og etableres i nært samarbeid med instituttlederne og faglærere.
Læringsassistentprogrammet består av:
A) Fellesopplæring for læringsassistentene ved tre samlinger
B) Fagspesifikk opplæring mellom faglærer og læringsassistent (avtales med instituttet)
C) Veiledning av medstudenter, praksis (avtales med instituttet)
A) Fellesopplæring for læringsassistentene
Studentene/læringsassistentene gjennomfører en felles opplæringsdel hvor tema er å bevisstgjøre studentene i forhold til rollen som læringsassistent. Videre skal kurset bidra til refleksjoner omkring læring og læringsprosessen. Denne fellesopplæringen gjennomføres i regi av UiA PULS og utgjør til sammen ca 10 timer fordelt på tre samlinger (august, oktober og januar).
Tema for fellesopplæringen: Kommunikasjon. Hva er læring? Læringsbegrepet; læringspsykologi, læringssyn, motivasjon, læringsstiler, aktiv læring og erfaringslæring. Hva innebærer gode læringsmiljø og hvordan utvikles de? Veiledning og veiledningsmetodikk, og bruk av teknologi i undervisning og veiledning.
Vi bruker i stor grad av erfaringslæring i denne delen av programmet hvor vi tar opp utfordringer som studentene møter underveis og finner gode strategier på hvordan disse situasjonene kan håndteres. Læringsassistentene gjennomfører en eller flere evalueringer ved opplæringsprogrammet.
B) Fagspesifikk opplæring mellom faglærer og læringsassistent
Den fagspesifikke delen av opplegget tilrettelegges individuelt hvor den ansvarlige faglærer utformer og diskuterer hvordan læringsassistenten skal jobbe i sitt fag. Det anbefales at denne opplæringen varer ca 4 timer. Opplæringen ledes og dekkes av instituttene.
C) Læringsassistentene veileder medstudenter
Dette er den praktiske delen av programmet hvor læringsassistenten utøver veiledning overfor sine studenter. Aktiviteten ledes og dekkes av instituttene. (20-40 timer)
Økonomi
Avtalen mellom studenter/læringsassistenter og tilhørende institutt inngås og driftes av instituttet. UiA PULS dekker kostnader knyttet til samlinger (mat og drikke) og honorar kursledere.
Rekruttering av faglærere /læringsassistenter:
I dette programmet ønsker vi faglærere og læringsassistenter fra hele UiA. Hvis du som instituttleder ønsker og har lønnsmidler til læringsassistenter, samt faglærere som er interessert, kan du dere bruke UiA PULS sitt infoark i markedsføringen. Videre gjennomfører dere opptak, skriver kontrakt med studentene som skal ta programmet, og i tillegg må studentene melde seg på via PULS sin påmeldingslenke.
Søknad- og opptaksprosess. Ansvar og roller mellom UiA PULS og tilhørende institutt
1. Markedsføring (Utarbeides av UiA PULS. Distribueres av UiA PULS og institutt)
2. Søknader fra studenter til UiA PULS innen frist (25. mai 2021)
3. Etter frist sender UiA PULS søkerlistene til tilhørende institutt
4. Koordinator ved institutt foretar opptak og kontraktsinngåelse (jasvar), og sender evt neisvar til søkere
5. Koordinator sender liste til UiA PULS over søkerne som er tatt opp/inngått kontrakt med til Læringsassistentprogrammet (maks 80 plasser totalt)
6. Informasjon ut fra UiA PULS til studenter og koordinator om opptak, samlinger og påmelding til første samling.
Krav for godkjenning av kurset:
- Søknad mottatt av UiA PULS innen gitt frist (25. mai 2021)
- Opptak av UiA PULS og ansettelse av tilhørende institutt
- Være til stede på alle tre samlinger til fellesopplæringen, arrangert av UiA PULS (NB! Alle samlingene har påmelding)
- Godkjent fagdidaktisk opplæring og praksis av tilhørende institutt
Dersom en oppfyller de overnevnte kravene, kan en oppnå godkjent program og motta kursbevis.
Ved spørsmål kontakt
Ann Kristin Skjølingstad
Rådgiver
UiA PULS - Pedagogisk utviklings- og læringssenter
Tel: 9938 4555
Epost: ann.k.skjolingstad@uia.no